درس پژوهی دانلود درس پژوهی

دانلود فایل درس پژوهی ابتدایی و دبستان

درس پژوهی دانلود درس پژوهی

دانلود فایل درس پژوهی ابتدایی و دبستان

دانلود فایل درس پژوهی ابتدایی و دبستان در رابطه با درس پژوهی اول ابتدایی درس پژوهی اول ابتدایی درس پژوهی دوم ابتدایی درس پژوهی سوم ابتدایی درس پژوهی چهارم ابتدایی درس پژوهی پنجم ابتدایی درس پژوهی اول دبستان درس پژوهی دوم دبستان درس پژوهی سوم دبستان درس پژوهی چهارم دبستان درس پژوهی پنجم دبستان درس پژوهی ششم دبستان

۲ مطلب در بهمن ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اهمیت درس پژوهی چیست؟ مقاله ای کامل به همراه صدها نمونه کامل درس پژوهی انجام شده

اهمیت درس پژوهی چیست؟عنوان مقاله حاضر است که به اهمیت و جایگاه و مراحل مختلف درس پژوهی اشاره دارد.

برای اینکه بدانید اهمیت درس پژوهی چیست؟ باید گفت که در اجرای درس پژوهی می بایست مراحل زیر رابه طور کامل اجرا نمایید:

اهداف بلند مدتی برای یادگیری و پیشرفت دانش آموزدر نظربگیرید-برنامه ی درسی و استانداردها را مطالعه و مبحث موردعلاقه راشناسایی کنید.درس تحقیق را انتخاب یا باز بینی کنید،طرح آموزش را طوری بنویسیدکه شامل موارد زیر باشد:

v    اهداف بلند مدت

v    طرح جمع آوری اطلاعات

v    پیش بینی ذهنیت دانش آموز

v    ماکت مسیر یادگیری

v    دلیل منطقی برای روش انتخاب شده

یک عضوتیم ،دروس تحقیق را اجرا وسایرین به مشاهده وجمع آوری اطلاعات بپردازند.یک جلسه یا سمینار رسمی گفت و شنود درباره ی درس تشکیل دهید که در آن مشاهده کنندگان :

-اطلاعات درس را به اشتراک می گذارند.

-این اطلاعات برای توضیح یادگیری دانش آموز،مسائل انضباطی، طراحی درس وواحد،وموضوعات گسترده تر در زمینه ی یاددهی یادگیری  به کار می برند. چرخه را مستند کنید تاآموخته ها و سوالات جدید  در هم ادغام و به چرخه ی درس پژوهی بعدی وارد شوند.

-  اطلاعات  جمع آوری  شده  در طول درس را به اشتراک و بحث  بگذارند و اشاره های  ضمنی گسترده تر به درس و طراحی واحد و نیز به آموزش و یادگیری داشته باشند.

-درصورت تمایل،درس راباز بینی ودرکلاس دیگری آموزش دهندو بعددوباره آن رابررسی واصلاح کنند.

ویژگی های درس پژوهی قوی و کارآمد

-فشرده، پیوسته و توام با تمرین است

-بر یادگیری  دانش آموز تمرکز می کند و طرز آموزش محتویات یک برنامه آموزشی خاص رایاد می دهد.

-با اولویت ها و اهداف اصلاحی مدرسه هماهنگ است.

-رابطه کاری محکمی بین معلمان بوجود  می آورد.

اهمیت درس پژوهی چیست؟

1-درس پژوهی به آموزش معلم و جامعه ی آموزش حرفه ای بها می دهد  و همه ی آنها راآماده پیشرفت حرفه ای می کند.

2-درس پژوهی ساختاریادگیری جدیدومهمی به نام درس تحقیق ارائه میدهدتامعلمان اطلاعاتی برای سروصورت دادن]سامان دادن[به اطلاعات، جمع آوری کننددرس تحقیق،ایده های معلمان، محققین و سیاست گذران را در هم می آمیزد

3-درس پژوهی،به یادگیری بلندمدت وپیشرفت دانش آموزان اهمیت می دهد وکمک می کندتا معلمان  آموزش آکادمیک  دانش آموزان و پیشرفت ویژگی های  مهم آنها را ، مثل کنجکاوی و پشتکار،که به مرور زمان در بهبود یادگیری دانش آموز موثرند ،پی ریزی کنند.

4-درس پژوهی ، انگیزه ی  درونی  معلمان را پرورش می دهد تا به اصلاح روش تدریس خود و همکارانشان ادامه دهند.

5-درس پژوهی یک مبنای  علمی اشتراکی   برای تدریس ایجاد می کند که  قابلیت آزمایش و اصلاح شدن را دارد.

مشخصات همکاری و یادگیری مشارکتی درس پژوهی

با توجه به فراگیری این مفهوم که اهمیت درس پژوهی چیست؟ باید گفت :برخی ویژگی ها و مشخصات همکاری و یادگیری مشارکتی درس پژوهی،از این قرار است:

1-اهداف مشترک:مهم ترین هدفی که باعث می شودمعلمان دریک فعالیت درس پژوهی شرکت کنند تمرکز بر یادگیری است،اما درکنارآن یک گروه  درس پژوهی می تواند اهداف ویژه ی دیگری نیز برای حضور خود تعریف نماید.

2- احترام  و اعتماد مقابل :  معلمان در درس پژوهی تجارب و  ایده هایشان را با یکدیگر مبادله می کنند  از کلاس  و روش های تدریس یکدیگر اطلاع پیدا کرده  و از  کلاسهای یکدیگر بازخوردمی گیرند.

3-مطالعه ی مشارکتی:  معلمان به مشاهده و آشنایی با روش های تدریس یکدیگر علاقه دارند در درس پژوهی کلیه ی معلمان در یادگیری روش های جدید و صحبت کردن درباره ی تدریس شرکت می کنند. معلمان با یکدیگر کار می کنند تا اطلاعات  فعالیت ها و استراتژی ها را بسازند.و فرصت های پیشرفت در کارشان را بوحود آورند.

4-فرصت های یادگیری  مستمر: یادگیری جمعی ( گروهی)صرفا فقط یک تلاش نیست بلکه روش کار گروهی  است که در فرهنگ مدرسه  گنجانده می شود کلیه اعضای گروه درس پژوهی بایدبا تلاش و وقت گذاشتن،روابط گروهی را حفظ کنندو بر بهبود ،بهسازیو تحقیق،تمرکز داشته باشند.

  • امین صالح
  • ۰
  • ۰

مراحل درس پژوهی چگونه است؟ مقاله به همراه صد ها نمونه درس پژوهی

مراحل درس پژوهی عنوان مقاله حاضر است که سعی دارد معلمان عزیز را با قسمت های مختلف و مراحل قابل اجرای درس پژوهی آشنا نماید:

تجربه نشان می دهد که گروههای درس پژوهی مطلوب ، متشکل از 3الی 6 معلم می باشد، یکی از مشکلات گروههایی با تعداد اعضای بیش از 10نفر، برنامه ریزی و هماهنگی  برای حضور و در دسترس بودن همه ی اعضا می باشد.همچنین درگروهای بزرگ،احتمال اینکه برای بعضی ازافراد نقش تعریف شده ای پیدا شود، نکته ی مهمی است وقتی که  افراد نقش تعریف شده ای نداشته باشند احساس می کنند که  به حساب نمی آیند و  مشارکتشان در گروه  قابل اطمینان  نیست،در گروه با اعضای 5یا 6نفره هر فرد مسئولیت هایش را که  قبلا  مشخص شده انجام داده و این مساله به گروه کمک می کند تا موثرتر واقع شود.در مراحل درس پژوهی تعیین بهترین اندازه و ترکیب برای گروه بسیار مفید و موثر است. مناسب ترین اندازه برای یک گروه برنامه ریز درس تحقیق ، احتمالا 4تا 6 معلم است. البته شاید بهتر باشد  برای  انجام  مراحل درس پژوهی مثل  انتخاب موضوع تحقیق شناسایی مواد مناسب برای تحقیق و برنامه درسی و مشاهده،بحث پیرامون دروس با سایرگروهها وافراد دعوت شده از بیرون همکاری کنید.

برای معلمان مقاطع تحصیلی یکسان مرسوم است که یک گروه تشکیل دهند.و مراحل درس پژوهی را با آن گروه اجرا نمایند.البته گروهها می توانند متناسب با اهداف هر مدرسه ، به طرق دیگری نیز تشکیل شوند،تشکیل تیم های درس پژوهی بین-مقطعی  روش قدرتمندی برای معلمان است که درک کنند چگونه در مقاطع مختلف،یک مفهوم پرورش می یابد،در مدارس موثرترین کار این است که با معلمانی کار کنید که در یک موضوع مشابه تدریس می کنند تا بتوانید به ایده های مشترکی درباره ی  مراحل درس پژوهی دست یافته و متوجه شوید که چگونه برنامه ی آموزشی و برنامه درسی در مراحل درس پژوهی جفت و جور می شود.

نقش اعضای گروه در بهبود فرایند مراحل درس پژوهی

برای بهره مندی بهینه از مراحل درس پژوهی باید پرورش حرفه ای معلمان را به شکلی سازماندهی کنیم  که در مقابل شرایط و پدیده ها توان عمل کردن داشته باشند و صرفا واکنش نشان ندهند.درس پژوهی معلمان را به فعالیت وتاثیرگذاری دعوت می کند و ناظر بر نقش خلاق و رهبری معلم است.تمرین مشارکت،گفت و گو،حرف زدن با هم را باید با آموختن از دیگران آغاز کنیم . برای بهره مندی از مزیت این روش همه ی ما به بهره مندی از مهارت های لازم برای گفت و گو علمی ،تفکر منطقی،نقد پذیری  ،مشارکت فعال،  تحمل نظر دیگران، نگرش علمی به امور و پذیرش  پیامدهای طبیعی و منطقی رفتارهای خود نیازمندیم. بهره مندی از روش پژوهش مشارکتی(مطالعه درس )  لازم است  مهارت های لازم برای مشارکت در گروه را در خود پرورش دهیم  و نگرش  خود را به فعالیت های مشارکتی به  نحو موثری اصلاح و باز بینی کنیم.

به گفته "شون":چون حرفه ی معلمی دارای ویژگی های خاص ازجمله پیچیدگی، ناپایداری منحصر به فرد  بودن و تضاد ارزشی است ، پس  تمامی  مسائل آن  قابل پیش بینی  نیست بنابراین علاوه بر دانش موضوعی و دانش روشی ویژه که اغلب دارای قانون های کلی هستند.لازم است در آموزش معلمان به مسایل منحصر به فرد حمایت حرفه ای  آنان توجه شود.

به طورسنتی آموزش های پیش وضمن خدمت معلمان که مسئولیت توسعه ی حرفه ای آنان را بر عهده دارد بردانش افزایی موضوعی وروش تدریس معلم مداروموضوع مدارتکیه می کند.پژوهش های  بین المللی اخیر در زمینه ی توسعه ی حرفه ای معلمان روشنگر جهت گیریهای متفاوتی از اقدامات معمول در این حوزه است . سرکارآرانی  (63:1378) در این باره می گوید : این پژوهش ها بیشتر بر مدرسه و کلاس درس استوار است که می کوشد معلمان را بیش از بیش در تصمیم گیری های مربوط  به شیوه های بهبود  کیفیت آموزشی مدارس مشارکت  دهد این آموزش به معلمان کمک می کند تا به هنگام کسب  صلاحیت های حرفه ای در حین کاربه بازسازی فکری خویش و دانش آموزان در فرایند آموزش یادگیری توجه جدی مبذول دارند.

امروزه توجه و تمرکز  نظام های آموزشی به بهبود یادگیری مدرسه ای افزایش یافته است و کلاس درس آخرین موقعیت مشترک است که همه ی تلاش ها باید از طریق آن جریان یابد .رویکردهای اخیر در نظام آموزش  و پرورش در راستای بهبود  یادگیری  حاکی  از یادگیری مشارکتی در کلاس درس و پرورش دانش آموزان به عنوان نسل پژوهنده می باشد، از سوی دیگر به  علت آن که معلم کارگزار اصلی آموزش در کلاس درس است  اگر خود  به  درستی آموزش نبیند و پژوهشگر نباشدچگونه می تواند نسلی پژوهنده را تعلیم دهد؟

معلمان ستون اصلی نظام آموزشی هستند و تحول اساسی در آموزش آنان باعث می شودکه دیگر مجری بی چون و چرای دستورات آموزشی متمرکز یا غیر متمرکزی نباشند که نسبت به شرایط بومی آنها غیر واقعی است (گویا 1379)، بررسی های بین المللی اخیر در حوزه ی توسعه ی حرفه ای معلمان بیانگررویکردهای نوینی مانند پژوهش مشارکتی در کلاس درس است که بیش از اقدامات گذشته در تلفیق نظریه و عمل توفیق یافته است.

در تحقیقی که توسط "هیبرت"با عنوان شکاف آموزشی بر روی برخی از داده های  "تیمز"در سال 1999انجام شده است به این نتیجه رسیدند که عامل اصلی موفقیت ژاپنی استفاده از مراحل درس پژوهی در توسعه ی حرفه ای معلمان است(هیبرت، 1999)نتایج این پژوهش نقطه ی  عطفی برای شروع  جریان آموزش وسیعی در آمریکا ست که ازدرس پژوهی ناشی می شود.

بنابراین می توان نتیجه گرفت  درس پژوهی و مراحل درس پژوهی به تازگی  موردتوجه پژوهشگران درکشورهای دیگر قرار گرفته و خوبست که پژوهشگران  و معلمان کشور ما نیز با دقت این روش رامورد بررسی قرار دهند.

  • امین صالح